Il blog "Le Russie di Cernobyl", seguendo una tradizione di cooperazione partecipata dal basso, vuole essere uno spazio in cui: sviluppare progetti di cooperazione e scambio culturale; raccogliere materiali, documenti, articoli, informazioni, news, fotografie, filmati; monitorare l'allarmante situazione di rilancio del nucleare sia in Italia che nei paesi di Cernobyl.

Il blog, e il relativo coordinamento progettuale, è aperto ai circoli Legambiente e a tutti gli altri soggetti che ne condividono il percorso e le finalità.

"Le Russie di Cernobyl" per sostenere, oltre i confini statali, le terre e le popolazioni vittime della stessa sventura nucleare: la Bielorussia (Russia bianca), paese in proporzione più colpito; la Russia, con varie regioni rimaste contaminate da Cernobyl, Brjansk in testa, e altre zone con inquinamento radioattivo sparse sul suo immenso territorio; l'Ucraina, culla storica della Rus' di Kiev (da cui si sono sviluppate tutte le successive formazioni statali slavo-orientali) e della catastrofe stessa.

24/01/17

1986 STATE PAPERS: HOW CHERNOBYL DISASTER CAST HUGE CLOUD OVER CONTINENT


1986 State papers: How Chernobyl disaster cast huge cloud over continent

Picture taken from a helicopter in April 1986 shows a general view of the destroyed 4th power block of Chernobyl's nuclear power plant a few days after the catastrophe. Photo: AFP/Getty Images
 
It proved to be a year of epic arrivals and heartbreaking departures coupled with a reminder of the threat posed to the entire planet by nuclear accidents.

A previously unheard of place in Ukraine - Chernobyl - entered the world's vocabulary as a byword for tragedy, fear and the fact that nuclear radiation doesn't respect international borders.

Despite the vast distances involved, radiation from the reactor at Chernobyl, devastated by an accidental explosion on April 26, 1986, eventually reached Ireland, sparking a public health scare.

On a more positive note, the disaster prompted a humanitarian response in Ireland where Adi Roche set up a charity to help the children hit by nuclear fall-out in Ukraine and Belarus.

Thirty years later, Chernobyl Children International is still undertaking that work.

Read more...

Data: 30.12.2016
Fonte: www.independent.ie

 

Nessun commento:

Posta un commento