Il blog "Le Russie di Cernobyl", seguendo una tradizione di cooperazione partecipata dal basso, vuole essere uno spazio in cui: sviluppare progetti di cooperazione e scambio culturale; raccogliere materiali, documenti, articoli, informazioni, news, fotografie, filmati; monitorare l'allarmante situazione di rilancio del nucleare sia in Italia che nei paesi di Cernobyl.

Il blog, e il relativo coordinamento progettuale, è aperto ai circoli Legambiente e a tutti gli altri soggetti che ne condividono il percorso e le finalità.

"Le Russie di Cernobyl" per sostenere, oltre i confini statali, le terre e le popolazioni vittime della stessa sventura nucleare: la Bielorussia (Russia bianca), paese in proporzione più colpito; la Russia, con varie regioni rimaste contaminate da Cernobyl, Brjansk in testa, e altre zone con inquinamento radioattivo sparse sul suo immenso territorio; l'Ucraina, culla storica della Rus' di Kiev (da cui si sono sviluppate tutte le successive formazioni statali slavo-orientali) e della catastrofe stessa.

29/11/17

ROSATOM DRAFTS LAW GIVING ITSELF CONTROL OF THE RUSSIAN ARCTIC


Rosatom drafts law giving itself control of the Russian Arctic

icebreaker-lider3oaoosk 
Russia’s state nuclear corporation Rosatom has crafted a bill that would give it total control over infrastructure and navigation along the Northern Sea Route, signaling a major consolidation of the country’s Arctic policy.

Though the necessity of having Rosatom manage nearly all state affairs related to the Arctic is unclear, its new role will likely broaden nuclear power usage along remote passages of the 6,000-kilometer sea corridor and defray budgetary push back against some of Moscow’s more extravagant atomic dreams.

The bill, which was published on the Russian government’s official legislation portal, lays out in bold strokes a plan under which Rosatom would have the authority to oversee and regulate shipping through the Russian Arctic, as well as designate, build and manage ports along the way.
The legislation would also give Rosatom the say-so over which ships are allowed to sail through the corridor, as well as oversee reporting on weather and ice conditions, cooperate in organizing rescue operations, and designate the circumstances under which icebreakers must be used for convoys.

Read more...

Data: 22.11.2017
Fonte: www.bellona.org

Nessun commento:

Posta un commento